Danas su prirodni proizvodi najbrže rastući segment na tržištu i jesu verovatno najveći današnji trend kada su u pitanju mirisi sa projektovanim rastom od 9,6% od 2019. do 2024. Zbog potražnje za prirodnim mirisima ovo otvara put za rast u industriji mirisa.
Marketing trendovi
Multinacionalni brendovi su već počeli da deluju na ovaj trend. SC Johnson je na primer kupio zeleni brend Mrs. Meiers 2008. i samo prošle godine Airvick je lansirao sopstvene prirodne i eko-fokusirane proizvode sa svojom Botanica linijom.
Koji su faktori za ovaj rast? Kao prvo, neupućenost potrošača igra najveću ulogu, opsesijom za potpuno prirodnim proizvodima. Dok svi sastojci proizvoda moraju odgovarati istom Bezbednosnim kriterijumima, većina potrošača još uvek gravitira prirodnim proizvodima misleći da to znači sigurnije i zdravije.
Razumevanje “prirodnih mirisa”
U meri u kojoj najveći igrači na ovom polju rade, u istoj meri utiču i na propise te zato još uvek ne postoji jedinstveno globalno prihvaćena definicija prirodnog sastojka (Natural ingredient), čime je stvoren ogroman prostor za definisanje sastojka u katogoriju “Prirodni“.
Polazi se od toga da se sastojak mora pojaviti u prirodi i to je industriji sasvim dovoljno za start i razvoj proizvoda.
Postoji mnogo načina da se dizajnira proizvod koji ga karakteriše prirodnim, što se može videti u nastavku teksta.
U zavisnosti od reklamnih kampanja za proizvode u trendu, postoji i neformalna klasifikacija.
Kada na etiketi piše „sadrži 100% prirodne mirise“ , (contains 100% natural fragrances), to znači da proizvod može sadržati sastojke koji su 100% prirodni prema ISO9235 standardu.
Kada na etiketi piše „made with“, to znači da miris sadrži prirodna eterična ulja. Formula proizvoda može sadržati značajne količine sintetikih sastojaka ali mora imati “nosioca” prirodnog sastojka u sebi.
„Prirodno dobijen“ (Naturally derived) znači da proizvod može biti napravljen od prirodnih ili sintetičkih sastojaka čije je prvobitno polazište bilo od materijala koji su postoji u prirodi. Mnogi od sirovih materijali koji se prodaju već su napravljeni od sastojaka prirodnog porekla što je dobar način da se podrži njihova održiva priča, dok proizvođač ima široku paletu za rad s njima.
Miris „identičan prirodi“ (nature identical) napravljen je od sastojaka koji postoje u prirodi ali je sintetički napravljen u cilju promovisanja održivosti. Mnogi prirodni sastojci mirisa
postaju retki i teško ih je pouzdano pronaći. Korišćenjem sintetičkih ekvivalenata, proizvođači
su u stanju da dosledno obezbede proizvode visokog kvaliteta uz zaštitu životne sredine.
Kada se sirovine koriste za proizvodnju proizvoda koji potiču iz biljnih izvora, to je “vegan” proizvod. Ovi mirisi ne smeju da sadrže komponente životinjskog porekla ili petrohemijski izvedene materijalie.
Ova opcija uključuje eterična ulja i prirodne biljne mirise kao i sintetičke ako dolaze iz biljnog izvora.
Za razliku od vegana, “vegan-friendly“ ima sličnu paletu, ali može uključivati petrohemijski dobijene materijale.
Budući da su mirisi od materijala životinjskog porekla uglavnom eliminisani iz kataloga proizvođača, mnogi mirisi spadaju u kategoriju „prilagođeno veganima“.
Sastojci i gotovi proizvodi „bez okrutnosti“ (Cruelty-Free) nisu testirani na životinjama što
važi za sve aromatične materijale.
Miris koji potiče iz „održivih izvora“ (sustainably-sourced) znači da se sastojci moraju sakupljati iz obnovljivih izvora.
Ova klasifikacija stvara mogućnost za korišćenje sintetičkih sastojaka mirisa.
Trenutno je IFRA (The International Fragrance Association) definisala 150 eteričnih olja, 800 prirodnih izolata i 3000 sintetičkih baza.
Kombinacijom svega ovog dobija se miris, a samo 100% prirodne koristimo u našim mirisnim svećama.
Kakva je situacija na tržištu?
Znamo da su sva svetska tržišta regulisana, ali kako?
Američko tržište je tako regulisano da na primer tamo kolege nisu u obavezi da na proizvodu istaknu sadržaj pa na primer njihov vodeći proizvođač sveća za svoju mirisnu seriju ne daje sadržaj već ih opisuje: “Bundeve pečene u začinima karanfilića, muškatnog oraščića i cimeta i zaslađene smeđim šećerom“.
Evropska unija osim globalnih ima i svoje standarde generalno za EU ali i svaka zemlja članica ima dodatne kao na primer Italija i Francuska. Isto kao i Srbija.