Noćna mora svih koji izrađuju sveće od biljnih voskova je pojava belih fleka, slojeva koji deluju kao jutarnji mraz na šoferšajbni. U našoj radionici kažemo da su “smrzle”, dok englezi imaju izraz Frosting.
O čemu se radi?
Ova pojava karakteristična je za sve voskove na biljnoj bazi, posebno kod sojinog voska. To je prirodna pojava odnosno kristalizacija jer materijal želi da se vrati u prvobitno stanje. Potpuno je normalan proces i ni na koji način ne utiče na kvalitet sveće i njene performanse.
Kristalizacija voska je dokaz da je materijal čist, odnosno da ne sadrži veštačke aditive.
Kako sprečiti?
Najveći uticaj na vidljivu pojavu kristala ima temperatura i to u više faza izrade. Osim temperature tu su i količine boja i mirisa zato se pridržavajte sledećih pravila, a naveden redosled je uslovljen procesom rada:
- Kada se vosak isotopi, ne mešaj ga intenzivno. Mešanje se ne radi kao na ubrzanom snimku ili kada se mute jaja već sporo i lagano.
Često se zanesemo i brzo mešamo kako bi skinuli vosak sa alata s kojim radimo.
Brzo mešamo i kada dodamo farbu ili miris pa mislimo da ćemo bolji efekat imati ako mu dušu istresemo ali nije tako. Samo lagano i opušteno. - Kontroliši temperaturu.
Idealna temperatura za rad je između 20 i 24C, i leti i zimi – uvek. Leti i pri temperaturama višim od 24C neće biti ovih problema ali kada su temperature niske, onda je veselo.
Često prostorije u kojima radimo nisu one u kojima boravimo pa niko normalan i ne održava ove temperature konstantno ali sada pričamo o teoriji. U praksi će pasti temperatura u radionici i na 10C i tada dolazi do kristalizacije.
Savet:
- Pokušaj da izlivanje modela ne uradiš na kraju radnog vremena kada nakon sipanja voska, gasiš svetla i grejanje pa otrčiš na seriju, utakmicu ili redovno obraćanje nekoga u 20h.
- Isplaniraj neki drugi posao za kraj radnog vremena: pakovanje, sređivanje, čišćenje…
- Podloga na kojoj stoje kalupi neka bude rešetka. Bilo kakva. Drvena, metalna sa praznim prostorom koji će sprečiti zadržavanje toplote i omogućiti ravnomerno hlađenje.
- Najgora opcija je mermerna podloga.
- Neka razmak između kalupa, čaša, teglica bude veći, bar 7-10cm.
Pre sipanja kalup, čaša, tegla moraju biti zagrejani. Kada se rade veće serije za staklene posude je najbolja rerna na 50C. Temperatura posude (kalupa) nikako ispod 37C (najlakše se pamti).
Za manju seriju je dovoljan fen i topao vazduh neposredno pre sipanja. Silikonski kalupi su problem. Ugrejte ih nekako, a da ih ne oštetite vrućim vazduhom. Ja s njima ne radim pa mi je to nepoznato. Naši kalupi su aluminijumski, stalno na sobnoj temperaturi i fen završava posao.
Savet: neka u kalupu uvek bude neizvađen model. Neka stoji tu danima, mesecima. Neće mu ništa faliti, a štiti kalup od prljavštine i deformacije neadekvatnim odlaganjem i stajanjem.
Sipanje u kalup ili čašu neka bude na što nižoj temperaturi. Neću sada navoditi preciznu temperaturu jer to zavisi od vrste voska.
Savet: dok se vosak hladi, budi strpljiv i neka padne temperatura što više. Povremeno lagano promešaj jer njegova temperatura nije ista na dnu i na površini. Ovo posebno važi kod većih istopljenih količina.
Kada vidiš da se vosak zamaglio, spreman je za nalivanje.
Izmeri tu temperaturu i zapiši sve detalje jer će ti trebati za sledeću turu, tj. da znaš gde je greška i ne ponoviš je.
Hlađenje pre sipanja traje večnost, posebno kada se dodaju mirisi ili boje jer mu je početna temperatura preko 80C.
Savet: nema prečice. Ne pokušavaj da ga izneseš napolje kako bi ga prohladio. Neka se hladi na radnoj temperaturi. Radi nešto drugo u međuvremenu.
Hleđenje sveće u kalupu
Naliješ i sutra je izvadiš. Ništa prostije, međutim…
Ako je situacija takva da se moraju izliti veće količine pa ti je kalup potreban za nalivanje više puta u toku radnog vremena… šta da ti kažem? Potreban ti je veći broj kalupa.
Bez nekog posebnog dokazivanja, vreme za potpuno ohlađenu sveću je 24 sata. Najlakše mi je to da tako da definišem: sipaj danas, izvadi sutra. Nije isto hlađenje voska u kalupu, bez uticaja spoljne temperature i hlađenje van kalupa. Znamo da neprrijatelj br.1 Promaja, nikada ne spava.
Sve je urađeno kako je predloženo i opet isto?!?
Isti materijal, isti uslovi, isti postupak… I opet bele fleke!
Verujem. Ovo je sve što znamo, a mnogo više je toga što ne znamo. Počinjem da sumnjam i u položaj Merkura.
U svakom slučaju, treba rešiti te fleke ako su se pojavile.
Savet: pokušaj da model tretiraš toplim fenom. Lagano, izdaleka, oprezno da topao vazduh ne deformiše model.
To se rešava i umakanjem u vruć vosak ali modeli koje danas kinezi forsiraju su takvi da se ne mogu farbati ili glazirati umakanjam. Babls i gole žene uskoro više neće biti trend pa će svima biti lakše.
Kako da se to reši, a da ne razmišljam o svemu ovome?
Vrlo jednostavno: vosak ne mora biti 100% biljni. Dodaju se aditivi, i prirodni i veštački.
20% parafina eliminiše ovaj problem, na primer. Aditiv BHCFF256 isto sprečava frosting ali mu je naziv dovoljno zastrašujuć da me i ne zanima šta je to uopšte.
Dobre strane
Sveća sa tragovima kristalizacije je dokazano prirodna, bez sintetičkih aditiva.
Prirodna sveća nije Šer sa 76 godina i bez ijedne bore.